Denní report - pátek 06.04.2012
ČR: Pražská burza odevzdala úvodní zisky, končí týden hluboko v červeném, SRN: svátek, USA: svátek
Pražská burza
Hlavní zprávy
Stavební výroba poklesla v únoru o 16,0 % po předchozím poklesu o 5,3 %. Průmyslová výroba vzrostla o 4,7 % při očekávaném růstu o 3,0 %. Předchozí růst o 3,2 % byl revidován na 3,1 %. Obchodní bilance skončila v únoru s přebytkem 28,7 mld. Kč, když se čekalo 22,9 mld. Kč. Předchozích 29,6 mld. Kč bylo revidováno na 29,3 mld. Kč. Devizové rezervy vzrostly v březnu na 43,0 mld. USD. Předchozích 42,9 mld. USD bylo revidováno na 43,1 mld. USD.
Popis trhu
Akcie na pražské burze zahájily „sváteční obchodování" po včerejším propadu v pozitivním tónu v návaznosti na silnější závěr západních trhů. Za asistence domácích účtů se při nízkém objemu Erste vydala k blízkosti 400 Kč hranici, podobně akcie NWR byly nadohled 130 Kč hladině a u Telefonicy O2 byly k vidění i obchody nad 380 Kč. Slabá čísla z amerického trhu práce ale rychle obrátila kurs pražské burzy směrem dolů v čele s Erste, jíž zastavila až meta 380 Kč (-2,4%, s mezitýdenním propadem přes 10%!), KB si pak dnes odepsala mírnějších 1,2%. „Živo" dnes bylo i na CETV ztrácejících dalších 5%, opojení jménem „Time Warner převzetí" vyprchalo a titul téměř končí tam, kde v pondělí začal. Index PX zaznamenal 5 červených seancí v řadě s týdenní ztrátou 4,7%.
Německo
Hlavní zprávy
Společnost Porsche A.G. sídlící v německém Zuffengausenu oznámila, že včera zemřel F. A. Porsche. Designér, který navrhl legendární Porsche 911 pro společnost založenou jeho dědečkem, zemřel ve věku 76 let. Příběh rodiny Porsche shrnul ve svém článku pro New York Times Bruce Weber. Ferdinand Porsche pracoval před založením slavné automobilky jako inženýr a konstruktér pro řadu společností včetně výrobce Mercedesu Daimler-Benz. Ve třicátých letech vytvořil Ferdinand a jeho syn známý jako Ferry na přání Adolfa Hitlera prototyp Volkswagenu.
F. A. Porsche se připojil k rodinné firmě v roce 1958, aby nejprve pracoval prakticky jako učeň a pronikl do detailů konstrukce motorů. V následujících letech se začala společnost prosazovat se svými elegantními roadstery. Ferry Porsche byl tím, kdo přeměnil společnost od pouhého navrhování také k výrobě a navrhl svůj první produkt - lehký dvousedadlový sportovní vůz s motorem vzadu - Porsche 356, které bylo představeno v roce 1948 a zařazeno do výroby v roce 1950.
V roce 1963 přišel díky F. A. Porschemu na svět model s původním označením 901, který byl následně přejmenován na 911, kvůli nárokům Peugeotu na trojčíselné označení modelů s nulou uprostřed.
O kousek delší a užší než „356" se silnějším šestiválcem spíše než s čtyřválcem měla původní „911" více místa na nohy a větší dveře pro snadnější nastupování. Porsche také upravil tělo původního vozu. Uhlazenější silueta a pozoruhodně jednoduchý design pomohl zvýšit reputaci designéra, který upřednostnil funkci nad ostatním.
Porsche k tomu řekl: „Design musí být funkční a funkčnost musí být vizuálně estetická a není možné spoléhat na triky, které musí být vysvětlovány."
Dodnes zůstává tento automobil symbolem luxusu, hvězdného inženýrství a sexappealu.
Ferdinand Alexander Porsche se narodil 11. prosince 1935 ve Stuttgartu. Jako dítě strávil většinu času se svým otcem a dědečkem ve firmě v Zuffengausenu. Chodil do školy ve Stuttgartu a ve Švýcarsku a studoval design v Ulmu.
Vývoj firmy byl výrazně ovlivněn válkou. Nejprve navrhl Ferdinand Porsche se svým synem Volkswagen, který se měl stát dostupným vozem pro širokou veřejnost. Přestože již byla postavena továrna, kvůli válce byla výroba zastavena a Porsche naopak vyráběl motory pro německé tanky a letadla. Po válce byl vliv rodiny Porsche na německou výrobu aut značně komplikovaný. Volkswagen se stal nezávislou společností a jeho prvním předsedou se stal manžel Ferdinandovi dcery Anton Piech. Jejich syn Ferdinand Piech, který začal svou kariéru v Porsche se stal rivalem F. A. Porsche a v roce 1972 museli kvůli sporům odejít z managementu. Společnost pak byla restrukturalizována na veřejnoprávní korporaci. Piech zasedl do vedení Audi a v současnosti je předsedou společnosti Volkswagen, která vlastní část Porsche.
F. A. Porsche po svém odchodu ze společnosti založil Porsche Design a rozšířil značku na zavazadla, sluneční brýle, propisky a další předměty v moderním high-tech stylu.
Nakonec se Porsche vrátil do společnosti jeho rodičů, kde působil jako předseda v letech 1990 - 1993.
Zakladatel společnosti Ferdinand Porsche zemřel v roce 1951 a Ferry Porsche v roce 1998.
Popis trhu
Pro svátek se neobchodovalo.
USA
Hlavní zprávy
Mimo zemědělství přibylo v březnu v USA jen 120 tis. pracovních míst.
Očekávalo se 205 tis. Předchozích 227 tis. bylo revidováno na 240 tis.
V soukromém sektoru v březnu přibylo 121 tis. pracovních míst.
Očekávalo se 215 tis., a to po předchozích 233 tis.
Ve výrobním sektoru přibylo 37 tis.
Očekávalo se 20 tis. po předchozích 31 tis.
Míra nezaměstnanosti poklesla v USA v březnu na 8,2 %. Očekávala se stagnace na 8,3 %.
Průměrná hodinová mzda v březnu meziročně vzrostla o 2,1 %. Očekával se růst o 1,9 % y/y. Předchozí růst o 1,9 % byl revidován na 2,0 % y/y. Meziměsíčně byl zaznamenán růst o 0,2 % přesně podle očekávání. Předchozích +0,1 % m/m bylo revidováno na +0,3 % m/m.
Průměrný počet odpracovaných hodin za týden činil v březnu 34,5, to se také očekávalo. Předchozích 34,5 hodin bylo revidováno na 34,6 hodin.
Američtí zaměstnavatelé v soukromém sektoru vytvořili v březnu jen 121 tisíc nových pracovních míst, přičemž analytici očekávali růst ve výši 215 tisíc. Celková zaměstnanost mimo zemědělských sektor ve veřejném a soukromém sektoru se zvýšila o 120 tisíc pracovních míst při očekávání 205 tisíc pracovních míst. Míra nezaměstnanosti se v březnu snížila na 8,2 %, což je způsobeno odchodem nezaměstnaných z pracovní síly (někteří nezaměstnaní přestali být registrováni na úřadu práce). Horší data z trhu práce přišly po dlouhé době a nutí optimisticky naladěný FED k tomu, aby se zamyslel nad dalším kolem kvantitativního uvolňování, které nedávno odmítnul. Na druhé straně Obama nedávno podepsal návrh zákona pro podporu pracovního trhu, která počítá s rekvalifikací pracovníků a finanční podporou dlouhodobě nezaměstnaných. Na zveřejněná data očekáváme negativní reakci investorů.
Popis trhu
Pro svátek se neobchodovalo.
Podnikové zprávy
Zatímco Airbus doručil během prvního kvartálu 131 letadel, Boeing jich dodal 137. Prodat dokázal Airbus 100 letadel, zatímco Boeing 440. Boeing předstihl Airbus v dodávkách a má namířeno na první příčku v celoročních prodejích, na kterou by se podíval prvně od roku 2002.
Airbus oznámil nárůst svých dodávek o 10 % vůči prvnímu kvartálu v minulém roce. To Boeing zaznamenal zlepšení o 32 %. Oba výrobci prosperují zejména díky prodejům modelů pro střední dolet (Boeing 737, resp. Airbus A320). Boeing získal převahu nad svým evropským konkurentem zejména díky novému Dramlineru 787 a nejnovější verzi 747, které se sice se zpožděním, ale přece jen objevily na trhu na konci loňského roku. Boeing doručil šest protáhnutých jumbojetů 747-8 a 5 nových karbonových Dreamlinerů. Airbus si připsal výdej čtyř superjumb A380 a začal tento týden montovat první A350 jako odpověď na 787.
Nejnovější:
- Denní report - pondělí 28.04.2025
- Denní report - pátek 25.04.2025
- Denní report - čtvrtek 24.04.2025
- Denní report - středa 23.04.2025
- Denní report - úterý 22.04.2025
- Denní report - pondělí 21.04.2025
- Denní report - čtvrtek 17.04.2025
- Denní report - středa 16.04.2025
- Denní report - úterý 15.04.2025
- Denní report - pondělí 14.04.2025