„Pofacebooková“ kocovina z IPO
Minulý pátek byl trh svědkem největšího technologického/internetového IPO v historii burz když na trh s velkou fanfárou vstoupil provozovatel sociální sítě Facebook. Týden od zahájení obchodování však většině „smrtelníků," kteří se k akciím mohli dostat až po zahájení obchodování musela zůstat hořká pachuť v ústech. Titul se od své upisovací ceny 38 USD za akcii nachází přibližně o 5 USD níže (-13 %) a to během týdne bylo ještě hůře. Od svého maxima (45 USD) dosaženého během několika málo prvních minut od zahájení obchodování (které jen tak mimochodem provázely značné technické problémy se zpracováním pokynů operátora trhu Nasdaq) pak titul klesl o 26 %. Bohužel pro Facebook to nebyla poslední rána pod pás. Hlavní upisovatelé jako investiční banky Morgan Stanley nebo Goldman Sachs pak sklidily kritiku, že těsně před IPO snížily odhady hospodaření (poté co sám Facebook analytikům nastínil slabší výhled). Co však bylo horší tato informace se dostala pouze k části investorů (logicky k velkým klientům těchto bank), zatímco menší investoři se o těchto změnách dozvěděli až zpětně. Ikdyž se nejspíše nejedná o porušení pravidel, rozhodně to investorům na důvěře nepřidává. Přitom by se dalo říci, že právě významné a megalomanské IPO Facebooku mělo posloužit k tomu, aby si těžce zkoušené akciové trhy (a s nimi i obchodníci), opět získaly důvěru retailového investora. Po tomto fiasku se však nedá očekávat, že ten by se na trhy nějak netrpělivě hrnul. Ikdyž by bylo unáhlené hodnotit po několika prvních obchodních dnů jestli bude příběh IPO Facebooku (zdůrazňuji slovo IPO, protože když někdo upíše 16 mld. USD nemůže jít o špatnou společnost) úspěšný nebo ne, z takto krátkodobého pohledu se jedná o nejhorší IPO za posledních 10 let v takové velikosti (viz. graf).
Ikdyž se říká, že po bitvě je každý generálem, ocenění Facebooku u hranice 100 mld. USD se zdá opravdu přemrštěné, což naznačovaly i výrazně vyšší relativní ukazatele v porovnání s IPO internetového vyhledávače Google a dalších internetových IPO obecně. Názorně to ukazuje infografika New York Times. A to s vědomím toho, že po raketovém vzestupu v začátcích společnosti poslední čísla hospodaření ukazují, že tento růst zpomaluje. To však v nastalém nadšení a humbuku okolo Facebooku mohlo snadno zapadnout do pozadí. Dalším problémem, který lze vidět u Facebooku i dalších nových internetových hvězdiček (např. Groupon, LinkedIn) je ten, že před vstupem na burzu se akcie těchto společností obchodovaly na tzv. Secondary marketu, kam však byl přístup omezen pouze velkým VC investorům nebo investičním bankám. Ty se samozřejmě předháněli ve svém zájmu o akcie těchto společností a vzhledem k tomu, že akcie těchto firem na tomto netransparentním a nelikvidním trhu byly opravdu nedostatkovým zbožím, vzrůstalo ohodnocení firem strmě nahoru. To celý „primární" úpis staví poněkud do jiného světla. Pokud bychom opět měli porovnat s akciemi Google, se kterými se do IPO žádným takovým způsobem neobchodovalo/spekulovalo, byli minoritní investoři oproti dřívějším investorům ve Facebooku ve značné nevýhodě. V srpnu roku 2004, tedy pět let od založení, kdy Google vstupoval na burzu firma upsala 19 mil. kusů akcií za cenu 85 USD. Tržní kapitalizace tehdy činila přibližně 23 mld. USD. Paradoxně o několik měsíců dříve byl založen Facebook. Ten v IPO upsal nakonec díky zvýšené poptávce 421 mil. akcií za cenu 38 USD. Více jak polovinu z tohoto objemu pak obstarali právě dřívější investoři, kteří tak chtěli aspoň část investice zpěněžit. Možná právě kombinace technických problémů a zmatek s (ne)uspokojenými pokyny spolu s obrovským množstvím akcií na straně nabídky stál za tím, že první den obchodování titul kapituloval až pod upisovací cenu, kde musela nakonec situaci zachraňovat až banka Morgan Stanley. Další obchodní dny však bohužel ukázaly, že šlo o záchranu zbytečnou.....
Ať to již dopadne s budoucností Facebooku a jeho akciemi jakkoliv, jedno lze říci s jistotou....Příklad tohoto IPO může příštím generacím posloužit jako ukázková příručka jako takto veliký úpis nedělat a že trocha skromnosti někdy není na škodu.
Chádí El-Moussawi, analytik
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Nejnovější:
- ČR: Kalendář výsledkové sezóny za 1Q 2025
- Evropa: Kalendář výsledkové sezóny za 1Q 2025
- Vydáváme novou analýzu na akcie Komerční banky s cílovou cenou 1 056 Kč a doporučením „Držet“
- USA: Kalendář výsledkové sezóny za 1Q 2025
- Dividendy německých akcií z indexu DAX 40 v roce 2025
- Představení Alphabet: Technologický konglomerát, který už není jenom o vyhledávači Google (2. část)
- Představení Alphabet: Technologický konglomerát, který už není jenom o vyhledávači Google (1. část)
- Zvyšujeme cílovou cenu na akcie Colt CZ z 698 Kč na 791 Kč, potvrzujeme doporučení „Akumulovat"