Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Odborné články > Streetwearový prodejce Footshop vstoupil skrze SPAC na burzu: Představení společnosti

Streetwearový prodejce Footshop vstoupil skrze SPAC na burzu: Představení společnosti

28.2.2024 13:50, BABWOOSP, , ,

Představení českého prodejce streetwearového zboží Footshop, který 1. srpna vstoupil na trh Standard pražské burzy.

Podnikání společnosti

Footshop se zaměřuje na prodej streetwearové obuvi, oblečení a módních doplňků více než 70 značek. To zahrnuje výrobce obuvi jako Nike, Adidas, Converse, Y-3, Vans, New Balance či Asics, ale také oděvní značky jako The North Face, Carhatt WIP, Pleasures, Comme des Garcons či Heron Preston.

Většinu prodejů uskutečňuje společnost on-line s hlavním zacílením na trhy v Evropě. Footshop v současné době disponuje čtyřmi kamennými obchody a provozuje dva internetové obchody.

Zákazníci Footshopu jsou milovníci tenisek, označováni jako sneaker heads, zájemci o městskou módu, teenageři a lidé, věnující se skateboardingu, snowboardingu či BMX. Přibližně 50 % zákazníků Footshopu tvoří lidé do 25 let a zhruba čtvrtinu klientely tvoří stálí zákazníci.

Zákaznická báze Footshopu (Zdroj: Footshop)

Zákaznická báze Footshopu (Zdroj: Footshop)

Společnost se prezentuje nejen jako prodejce streetwearové módy, ale i podporovatel komunity lidí s podobnými postoji a názory. Tuto platformu Footshop udržuje především pomocí sociálních sítí (např. na Facebooku má téměř 780 tis. sledujících a na Instagramu přes 620 tis.), organizování tematických kulturních událostí jako jsou vernisáže či koncerty a vytvářením obsahu pro Footshop blog.

Prodejna Footshopu (Zdroj: Footshop)

Prodejna Footshopu (Zdroj: Footshop)

Dle tržeb je hlavním trhem Footshopu střední Evropa, odkud za rok 2022 pocházelo téměř 46 % výnosů. Z České republiky pocházelo 26 % výnosů.

Tržby Footshopu dle regionů (Zdroj: Footshop)

Tržby Footshopu dle regionů (Zdroj: Footshop)

Historie společnosti

Společnost byla založena Peterem Hajdučkem v roce 2011 jako součást jeho bakalářské práce. V roce 2014 pak otevřela svůj první kamenný obchod v Praze. Další důležitý milník přišel v roce 2015, kdy se Footshop stal členem adidas Consortium, značky, kterou po světě prodává jen omezené množství obchodů. V roce 2016 byla otevřena druhá pobočka v Bratislavě, další pak v roce 2018 v Budapešti a 2019 v Bukurešti.

Z hlediska rozšiřování aktivit byl pro Footshop dynamický rok 2021. Společnost koupila svého největšího konkurenta, značku Queens, která v té době na trhu působila již 17 let. Ve stejném roce Footshop založil také start-up FlexDog, první on-line katalog s teniskami, který v současné době funguje již zcela samostatně.

Zároveň závěr roku 2021 a začátek 2022 představoval pro společnost významnou zkoušku – společnost sice překonala na tržbách miliardu korun, potýkala se však s nedostatkem provozních financí, na němž se podílelo celkové pocovidové ochlazení sektoru e-commerce. Společnost byla nucena změnit strategii – zrušila objednávky zboží v řádech vyšších desítek milionů korun, propustila 80 zaměstnanců (z celkových 220), uzavřela několik prodejen a získala od investorů další prostředky. Peter Hajduček se zároveň musel opět naplno vrátit do vedení společnosti.

V roce 2023 došlo k znovuotevření kamenného obchodu v Bratislavě, tentokrát v historičtější části města s důrazem na větší návštěvnost.

Kamenné pobočky Footshopu (Zdroj: Footshop)

Kamenné pobočky Footshopu (Zdroj: Footshop)

Prodejní kanály

Většina jeho tržeb Footshopu pochází z on-line prostředí. Přesto je však dle Hajdučka z několika důvodů důležité udržovat kamenné prodejny a showroomy. Každý čtvrtý zákazník Footshopu má podle něj nějakou formu kontaktu s kamennou pobočkou, i když v ní přímo nenakoupí. Hajduček navíc zdůraznil, že některé dodavatele jako např. Nike není možné získat bez kvalitního zázemí v podobě kamenné prodejny. V neposlední řadě představují z pohledu Footshopu kamenné obchody nové příležitosti a potenciál s tím, jak se on-line prostředí během covidové pandemie stalo mnohem více konkurenční.

V současné době se pozornost Footshopu ubírá směrem k Varšavě, Sofii a Aténám, kde by v následujících 1-2 letech mohly vzniknout další kamenné obchody.

Releases

Releases je speciální platforma v internetovém obchodě Footshopu, přes kterou se prodávají exkluzivní a limitované produkty. Ty jsou dostupné pouze v určitých termínech a zákazníci je mohou zakoupit pouze po předchozí registraci a následném vylosování v tombole. Podle vyjádření vedení společnosti tvoří tento způsob prodeje někdy až polovinu zisku (přestože Releases v roce 2022 tvořily jen 7 % tržeb).

Na podzim 2023 reportoval Footshop za 8M poklesl tržeb v této platformě o 65 % (z 64 mil. Kč na 22 mil. kč před eliminací vnitroskupinových transakcí) a jak sama společnost uvedla, tato skutečnost měla značně negativní vliv na celkovou ziskovost. Oslabení tohoto segmentu bylo způsobeno přerušením spolupráce mezi značkou adidas Yeezy a americkým raperem Kanye West, která nastala v posledním kvartále roku 2022.

Tržby Footshopu dle jednotlivých kanálů (Zdroj: Footshop)

Tržby Footshopu dle jednotlivých kanálů (Zdroj: Footshop)

Hospodaření společnosti

V roce 2022 se tržby společnosti meziročně propadly o 16,6 % na 1,06 mld. Kč, zisk na úrovni EBITDA pak dosáhl 21 mil. Kč. Společnost za toto období vygenerovala čistou ztrátu ve výši 16,2 mil. Kč.

Footshop v říjnu 2023 zveřejnil své průběžné výsledky za prvních 8 měsíců tohoto roku. Na úrovni konsolidovaných tržeb došlo v tomto období ke stagnaci, když společnost reportovala tržby ve výši 650,1 mil. Kč (meziroční růst o 1,4 %). Očištěná EBITDA se v období meziročně zlepšila z -1,4 mil. Kč na 12,4 mil. Kč.

Ještě v dubnu 2023 v rámci investorské prezentace společnost uvedla, že za rok 2023 očekává tržby v rozmezí 1,18 – 1,24 mld. Kč, což mělo představovat meziroční růst o 11–17 %.  Na úrovni očištěného zisku EBITDA odhadovala dosažení rozmezí 52-60 mil. Kč. V říjnových výsledcích se již o výhledu nezmiňovala.

Hospodaření Footshopu (Zdroj: Footshop)

Hospodaření Footshopu (Zdroj: Footshop)

Komentář analytika

„Ze strategického pohledu je Footshop zajímavý maloobchodník s úzkým vztahem se zákazníky, kterým neprodává jen prémiové tenisky, ale i vyjádření vlastní identity a statusu. Značkám tak přináší hodnotu skrze schopnost realizovat jednotné kampaně napříč regionem. Společnost v uplynulých letech výrazně investovala do svého růstu a budování značky, a tak zatím není zisková. Jak se ukázalo v roce 2023, její ziskovost je významně závislá na prodejích limitovaných edicí slavných značek, což je ovšem mimo kontrolu společnosti,“ uvádí analytik Fio banky Jan Tománek.

„Footshop nyní pracuje na rozvoji vlastní privátní značky doplňkového textilního sortimentu, kterým by monetizoval svou silnou značku. Vzhledem k výrazně vyšším maržím u privátních značek by dle mého názoru v budoucnu mohly významně přispět k ziskovosti Footshopu a diferenciovat ho od ostatních maloobchodníků. Zatím je však tento projekt na začátku a v roce 2024 společnost očekává, že bude činit jen 15 mil. Kč tržeb s dlouhodobým potenciálem 10% podílu na tržbách,“ pokračuje Tománek.

„I přes 10% pokles mi v současném náročném makroekonomickém prostředí nepřipadají akcie Footshopu atraktivní, když včetně sponzorských akcií vychází tržní kapitalizace na 855 mil. Kč. Tato valuace je tak i vzhledem ke staženému cíli stále příliš optimistická. Negativně hodnotím také to, že stažení výhledu nebylo oficiálně komunikováno a teprve v listopadovém rozhovoru bylo přiznáno, že důvodem pro snížení valuace při fúzi se SPACem v červnu minulého roku bylo vědomí, že kvůli propadu limitovaných edicí společnost výhledu nedosáhne,“ uvádí Tománek.

„Potenciální investoři do akcií Footshopu by také do expirace warrantů měli započítávat, že v případě jejich uplatnění budou v případě dosažení jednotlivých cenových úrovní naředěni,“ varuje Tománek.

„Čeští investoři mají na výběr hned ze tří e-commerce akcií – vedle Footshopu i z Bezvavlasů a Pilulky. Mou preferovanou akcií zůstávají Bezvavlasy, které v prosinci oznámily na první pohled zajímavou akvizici a i před očekávanými úsporami z rozsahu je považuji nadále za atraktivně oceněné. Pilulka oproti tomu prochází restrukturalizací, naznačuje možnou potřebu dalšího kapitálu a má problematickou komunikaci,“ porovnává Tománek.

Akcionářská a organizační struktura

Po uskutečnění transakce se největšími akcionáři stali investoři WOOD SPAC One (48,5 %). Výkonným ředitelem společnosti je její zakladatel Peter Hajduček, který drží 33,1 % a je tak stále největším jednotlivým akcionářem.

Akcionářská struktura Footshopu k 1. 8. 2023 (Zdroj: Footshop)

Akcionářská struktura Footshopu k 1. 8. 2023 (Zdroj: Footshop)

Společnost má k 27. 2. emitováno 9 428 523 běžných akcií a 76 484 sponzorských akcií. Ty mohou být v průběhu pěti let od realizace transakce při dosažení růstu ceny běžných akcií na 110 Kč a 120 Kč konvertovány na běžné akcie v poměru 1:7, respektive konvertovány po pěti letech při nedosažení těchto cen v poměru 1:1.

Warranty

Součásti úpisu akci SPACu byly i tzv. warranty, tedy práva koupit další akcie s expirací po pěti letech od dokončení fúze. Celkový počet vydaných warrantů je 5,1 mil. ks.

V případě Footshopu investoři obdrželi první polovinu warrantů v květnu 2022, druhou polovinu WSO přidělila každému akcionáři, který vlastnil daný počet akcií k rozhodnému dni, tj. 27. června 2023. Na každých šest akcií tak byly předěleny tři warranty, které se nyní obchodují na burze: warrant s konverzní cenovou hranicí 110 Kč (CZ0170000074), 120 Kč warrant (CZ0170000082) a 130 Kč warrant (CZ0170000090).

Pokud akcie na trhu dosáhne těchto jednotlivých cenových úrovní, mohou držitelé své warranty konvertovat na akcie. V praxi to znamená, že pokud dojde k uplatnění warrantů, budou stávající akcionáři naředěni.

Využití prostředků z transakce

Z celkové získaných prostředků ve výši 445 mil. Kč hodlá společnost Footshop více než polovinu (238 mil. Kč) použít na navýšení kapitálu. V rámci tohoto kroku se plánuje zaměřit na zakládání nových kamenných obchodů v evropských městech a expanzi na nové trhy po Evropě, budování vlastní značky a optimalizaci kapitálové struktury. Druhá část prostředků (207 mil. Kč) byla použita na částečný exit stávajících akcionářů.

Cesta Footshopu na burzu

Primární úpis akcií Wood Spac One (WSO) probíhal v úvodu roku 2022. Během této doby byla do prázdné schránky SPACu vložena částka 540 mil Kč. 13. dubna pak WSO oznámila, že cílovou společností se stane právě Footshop. Pro účely transakce s Footshopem byla k dispozici částka 445 milionů korun. Investoři WSO odsouhlasili výběr koncové společnosti na valné hromadě 16. května. V červnu pak WSO oznámila, že na základě zpětné vazby od investorů byla snížena hodnota Footshopu na 650 mil. Kč a zároveň byla o 30 mil. Kč navýšena suma, o kterou se bude posilovat jeho kapitál. Tím investoři získali podíl ve výši 48,5 % namísto původně avizovaných 45 %. V listopadu 2023 však zakladatel společnosti Hajduček v rozhovoru pro Investiční web uvedl, že důvodem pro snížení vaulace byl výpadek v segmentu Releases, viz výše. K podepsání akviziční dokumentace došlo 23. června 2023. Vstup na burzu pak Footshop završil 1. srpna 2023, čímž byla dokončen první listing prostřednictvím SPAC ve střední Evropě.

Akcie Footshop

Akcie Footshopu se obchodují na trhu Standard BCPP pod tickerem BABWOOSP. Naposledy byly zobchodovány za 90 Kč.

Vývoj akcie Footshop

Vývoj akcie Footshop

Další informace

Další informace naleznete v oběžníku, v prospektu emise, na stránkách Wood Spac One, prezentaci pro investory z dubna 2023, na stránkách BCPP, pololetní, výroční zprávě za rok 2022 a investorské prezentaci za 8M 2023.

Zdroj: Footshop, Statista, WSO, BCPP, E15, Seznam Zprávy, Czech Crunch, Hospodářské noviny, DVTV

Olga Švepešová Blaťáková, Fio banka, a.s.


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,6485226,01648
USD22,6358723,89213
GBP29,3734131,00359
CHF26,2033727,65763
PLN5,658965,97304

Kompletní informace zde