Snažíme se o růst bez dluhů, říkají zakladatelé prodejce vlasové kosmetiky Bezvavlasy
Rozhovor s Alešem Hudečkem a Františkem Novotným, zakladateli prodejce vlasové kosmetiky Bezvavlasy, který aktuálně vstupuje na trh START Burzy cenných papírů Praha.
Zakladatelé společnosti Aleš Hudeček (vpravo) a František Novotný, zdroj: Bezvavlasy
V roce 2009 Aleš Hudeček začal přes e-shop Bezvavlasy.cz prodávat vlasovou kosmetiku. Poté přibral Františka Novotného a v roce 2011 založili společnost, která je dnes s tržbami 450 mil. Kč a čistým ziskem 33 mil. Kč druhým největším českým prodejcem vlasové kosmetiky, který působí i na Slovensku a v Maďarsku.
Cílem společnosti je expandovat do dalších zemí a do roku 2025 přesáhnout metu 1 mld. Kč v tržbách, které by již chtěla dosáhnout jako veřejně obchodovaná společnost na trhu START a RM-SYSTÉMu. Zakladatelé společnosti chtějí investorům nabídnout až 35% podíl ve společnosti. U příležitosti IPO jsme je proto požádali o rozhovor.
Podrobnosti o společnosti a transakci naleznete v našem tradičním představení.
Jak vás napadlo prodávat zrovna vlasovou kosmetiku?
Aleš Hudeček (AH): „To byla taková shoda okolností, že jsem měl známé, kteří se v tom byznysu pohybovali, a zároveň jsem dostal jsem informaci, že nebylo moc e-shopů. Tak jsem si řekl, že to vyzkouším.“
Co byl první signál, že jste narazil na zajímavý sektor?
AH: „Poměrně lehce se to prodávalo i bez velké reklamy. Samozřejmě to byly ze začátku malé částky. První rok (když jsem to ještě dělal sám a než do toho vstoupil František) byl obrat, tuším, milion korun.“
František Novotný (FN), se kterým tehdy ještě jen jako s kamarádem Aleš Hudeček své podnikání konzultoval, se smíchem vzpomíná: „Pamatuji si, jak jsi přišel, a říkal: ‚Tak se mi to drží na úrovni deseti objednávek denně.‘ To byl začátek.“
FN: „Myslím, že v byznyse je strašně důležité načasování. Jsou taková okna, která se otevírají a potom se zavřou. A když do toho skočíte a děláte to relativně dobře, tak to máte. To jsou takové vlny v ekonomice.“
„Doba byla ideální,“ vzpomíná Hudeček na tehdejší vysoké marže.
Co považujete za svou hlavní konkurenční výhodu?
AH: „Konkurenční výhoda je určitě jméno značky. Máme na silné úrovni analýzu cen a trhu. Samozřejmě je tam i výhoda velikosti v segmentu, že už jsme poměrně velicí – ve vlasové kosmetice druzí po Notinu. Pokud by si někdo založil podobný e-shop, i kdyby měl peníze, tak nemá jméno a těžko si ho už v současné době udělá. Je hrozně těžké na ten trh vstoupit. My jsme etablovaní a velké značky s námi chtějí spolupracovat.“
V Praze máte spojení výdejny e-shopu, prodejny a kadeřnictví. Jak se tento koncept zatím osvědčil?
FN „Myslím, že nám to funguje dobře. […] Pro nás to byla nutnost jít do toho kadeřnictví [kvůli spolupráci s distributorem], tak jsme to takto zkombinovali a myslím, že se to osvědčilo.“
AH: „Původní důvod byl požadavek distributora. […] Vymyšlený koncept nějakého byznysu to nebyl.“
FN: „Pak jsme si řekli, že by se to dalo replikovat a že by si každá země zasloužila v hlavním městě mít vlajkovou loď, které lidé věří, když vidí obchod. Dá se to i točit v reklamách.“
AH: „Samozřejmě to dělá dobro pro značku. Je to reprezentativní, vypadá to dobře, je tam zároveň kadeřnictví.“
Zvažujete tento koncept i jako franšízu?
FN: „Je to jedna z variant, jak třeba postupovat v cizích zemích, že bychom to nemuseli provozovat odsud.“
AH: „Souvisí to i s [uvažovanou] vlastní značkou. Kdybychom ji měli, mohli bychom ji takto propagovat.“
V červenci 2022 jste spustili nový e-shop. Jak na něj zatím zákazníci reagují?
FN: „Myslím, že ty ohlasy jsou opravdu dobré. […] My jsme to ladili do takové černobílé, jednoduché varianty.“
AH: „Ten design je mnohem lepší. […] Nejdůležitější na novém webu je, že je responzivní.“
FN: „Nás ten starý e-shop trochu brzdil. […] Nemohlo se pracovat s influencery, protože by to bylo vyhazování peněz. Všichni jsou zvyklí na tu responzivitu a na mobilní e-shopy. Čím se jde víc na východ, ten mobilní přístup je vyšší a vyšší.“
AH: „Očekáváme nárůst i díky zemím jako Maďarsko, kde je 80 % lidí, kteří nakupují pouze přes telefon. Slibujeme si od toho nárůst a propagaci toho e-shopu.“
Kde vidíte společnost za pět let?
FN: „My bychom rádi vyrostli v etablovaného experta na vlasovou kosmetiku a byli v 10-15 zemích. Rádi bychom byli úspěšní na burze, abychom těm klientům, kteří do nás investují, přinesli nějaké zhodnocení, a rádi bychom šli do privátních značek, protože jsme si udělali tour po továrnách a víme, kde to vyrobit.“
AH: „Mně bude rozhodně záležet na tom, aby ta akcie byla úspěšná. […] Jde to ruku v ruce s úspěšností firmy.“
FN: „Potenciálně třeba časem prodáme další mini podíl, tak bychom chtěli, aby to bylo vyšší než teď, protože ta valuace je za nás relativně nízká ve srovnání s konkurenčními společnostmi.“
AH: „Bude nás to motivovat. […] Uvažujeme i o případné akvizici, která by firmu výrazně posunula kupředu a akcie by tímto krokem mohla výrazně posílit.“
Jaká je vaše finanční strategie? S jak vysokým dluhem chcete pracovat?
FN: „Tady se spíše jde Alešovou konzervativní cestou. Ukazuje se, že je to dlouhodobě správné. Protože třeba jiné e-shopy rostly mnohem víc, ale expanzi financovaly i do minusu. Ale nikdy nemáte 100% jisté, že i když získáte velký market share (tržní podíl, pozn. red.) nebo nové země, tak to monetizujete do toho profitu v budoucnosti jako třeba Amazon, kterému se to moc dobře podařilo.“
AH: „My nemáme dluhy moc rádi. […] Strategie je snažit se [růst] bez dluhů s nějakou profitabilitou. To je takový základ, který se děje od začátku.“
Plánujete vyplácet dividendu?
AH: „Když se podaří splnit plány, které jsme si předsevzali, tak ta myšlenka tam určitě je.“
FN: „V horizontu pěti až sedmi let, když bychom to etablovali, tak bychom začali vyplácet dividendu.“
Nyní máte jeden centrální sklad. Plánujete další sklady v rámci expanze?
AH: „Zatím ne. Chtěli bychom to dělat z jednoho centrálního skladu, protože to ušetří hodně peněz a efektivita je mnohem větší.“
FN: „U skladu je velký zlom v tom, že zatím máme externí sklad a nyní si logistiku budeme dělat sami.“
AH: „Už bez limitací. Ten externí sklad vás limituje v dost věcech. Takže i růst té firmy by měl být výraznější.“
FN „I s pomocí dotace bychom měli mít automatizovaný sklad, takže efektivita logistiky bude vyšší.“
AH: „Ani tam teď není ta automatizace, takže spoustu procesů zefektivníte, mnohem víc objednávek zabalíte v kratším čase, takže růst bude rychlejší.“
Jaké jsou aktuální trendy v oblasti vlasové kosmetiky?
AH: „Jsou to hlavně přípravky proti vypadávání vlasů a výživa vlasů pro ženy i muže.“
FN: „Před pár lety byl velký milník Olaplex, který slepí zničený vlas po barvení zpátky.“
AH: „Všechny značky se snaží, aby to bylo přírodní a ve výrobcích nebyly chemikálie. A udržitelnost, že se snaží výrobky balit do rozložitelných balení.“
Pro zájemce o úpis akcií Bezvavlasy
Pokyny pro úpis akcií lze zadávat elektronicky prostřednictvím platformy e-Broker, osobně na kterékoliv pobočce Fio banky či telefonicky prostřednictvím Dealingu na telefonu 224 346 493 v době 9:00 - 17:30. Fio banka pokyny přijímá do 31. 8. 2022. Podrobnosti o úpisu a více informací o společnosti zde.
Jan Tománek
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Nejnovější:
- Karo Leather: Investiční doporučení a cílovou cenu dáváme do revize
- Podzimní START day pohledem analytika Fio banky
- Vydáváme novou analýzu na akcie Kofola ČeskoSlovensko s cílovou cenou 410 Kč a doporučením „Koupit“
- Evropa: Kalendář výsledkové sezóny za 3Q 2024
- ČR: Kalendář výsledkové sezóny za 3Q 2024
- USA: Kalendář výsledkové sezóny za 3Q 2024