Představení Alphabet: Technologický konglomerát, který už není jenom o vyhledávači Google (1. část)
Představení společnosti Alphabet.
Zaměření společnosti
Alphabet je technologický konglomerát, který sdružuje více dceřiných společností. Výnosy generuje z více zdrojů a tím hlavním jsou reklamy, které v roce 2024 tvořily více než 75 %. Další zdroje výnosů jsou mimo jiné z předplatných, poplatků a prodeje hardwaru.
Na konci fiskálního roku 2024, který skončil 31. prosince 2024, Alphabet vykázal výnosy ve výši 350,02 mld. USD. Při očištění výnosů od Traffic Acquisition Costs – TAC (náklady na získání návštěvnosti) dosáhl 295,12 mld. USD a čistého zisku 100,12 mld. USD.
Struktura společnosti
Největší a klíčová dceřiná společnost je Google, která poskytuje internetové vyhledávání, online reklamu, cloudové služby, mobilní operační systém Android, internetovou video službu YouTube, vyrábí chytré telefony Google Pixel a další.
Google generuje většinu výnosů konglomerátu.
Další dceřiné společnosti
Verily: Vývoj zdravotní péče, GFiber: Poskytovatel vysokorychlostního internetového připojení, Waymo: Vývoj autonomních vozidel, Calico: Výzkum stárnutí a dlouhověkosti, CapitalG: Investiční fond pro růstové technologické společnosti, GV: Investiční fond zaměřený na startupy, Intrinsic: Vývoj robotiky, Wing: Vývoj a provoz autonomních doručovacích dronů, X Development: Vytváření průlomových technologií s potenciálem řešit globální problémy, Isomorphic Labs: Využívání umělé inteligence k vývoji léků a další.
Historie a aktuální management
Google vznikl jako projekt již v roce 1996 Larrym Pagem a Sergey Brinem při studiu na Stanfordské Univerzitě v Kalifornii. Projekt původně měl i třetího neoficiálního zakladatele Scotta Hassana, který ale údajně společnost opustil před oficiálním založením. Tento projekt měl být vyhledávač s lepší relevancí výsledků. Původní název tohoto vyhledávače byl BackRub. Nakonec bylo jméno změněno na Google, toto jméno vzniklo tím, že se překlepli při psaní slova googol, což je výraz, který vytvořil matematik Edward Kasner.
Společnost začala fungovat až v roce 1998. Již v roce 2001 se po tlaku investorů na profesionálnější management stal generálním ředitelem Eric Schmidt, který na této pozici působil až do roku 2011, kdy z této funkce odstoupil. Do pozice generálního ředitele se vrátil Larry Page.
Google se stal veřejně obchodovanou společností v roce 2004, po IPO měl tržní kapitalizaci 23 mld. USD. V roce 2006 Google koupil YouTube za 1,65 mld. USD v akciích. V roce 2012 společnost provedla největší akvizici doposud, kdy koupila společnost Motorola Mobility za 12,5 mld. USD, což umožnilo společnosti získat rozsáhlé patentové portfolio v oblasti mobilních telefonů.
Samotný Alphabet vznikl až v roce 2015, kdy se Google rozhodl pro restrukturalizaci pro zúžení oblasti působení. Sundar Pichai se po restrukturalizaci stal novým CEO Googlu a stávající generální ředitel Larry Page se přesunul do pozice CEO Alphabetu. Při restrukturalizaci se částečně inspirovali u konglomerátu Berskhire Hathaway, který vede legendární investor Warren Buffett, kdy se řídili formulí s nezávislostí, silných generálních ředitelů a silnou značkou jednotlivých dceřiných společnost.
V prosinci 2019 Larry Page a Sergey Brin oznámili, že odchází ze svých stávajících rolí a zůstávají jako zaměstnanci s většinou hlasovacích práv. Sundar Pichai se přesunul na pozici generálního ředitele Alphabetu.
Finanční ředitelka společnosti je od léta roku 2024 Anat Ashkenazi. V minulosti působila též na pozici CFO ve farmaceutickém gigantu Eli Lilly.
Investiční ředitelkou je od září roku 2023 Ruth Porat, která před Anat Ashkenazi působila na pozici CFO od roku 2015. V minulosti působila též na pozici CFO v americké investiční bance Morgan Stanley.
Obchodní model
Výnosy společnosti Alphabet se dají rozdělit do tří segmentů. Prvním hlavním (Google) segmentem jsou Google Services, který se dále dělí na Google Advertising a Google Subscriptions, Platforms, and Devices.
Do Google Advertising patří vyhledávač Google a další výnosy z reklamy ze služeb, kde se reklama vyskytuje, jako je mailový klient Gmail, internetové mapy Google Maps či mobilní obchod Google Play. Taktéž sem patří výnosy z YouTube reklamy a výnosy z platforem patřící do Google Network, jako je AdMob, což je platforma zaměřená na monetizaci mobilních aplikací, reklamní síť určená pro vlastníky webových stránek AdSense či platforma pro správu reklam Google Ad Manager.
Do Google Subscriptions, Platforms, and Devices patří výnosy z prodejů aplikací a nákupů v aplikacích skrz Google Play, dále tržby z hardwaru jako je fitness spotřební elektronika Fitbit, produkty pro chytrou domácnost Google Nest a chytré telefony Google Pixel. Patří sem i předplatné YouTube Premium, YouTube Music, YouTube TV a další.
Druhým hlavním (Google) segmentem je Google Cloud, kam patří výnosy z poplatků a předplatných za služby, které poskytují kybernetickou bezpečnost, databáze a umělou inteligenci včetně infrastruktury AI. Patří sem i výnosy z Google Workspace, které obsahují poplatky z předplatných za cloudové nástroje pro komunikaci a spolupráci z produktů jako je Calendar, Gmail, Docs, Drive a Meet a další.
Poslední vedlejším segmentem společnosti jsou Other Bets, kam patří souhrnně všechny dceřiné společnosti, které nejsou součástí Googlu. Patří sem výnosy z dceřiných společností GFiber, Calico, CapitalG, GV, Verily, Waymo, Wing, X a dalších. Výnosy tohoto segmentu hlavně tvoří společnosti Verily a GFiber.
Přestože jsou výnosy z reklam z YouTube a Google Network součástí segmentu Google Services, respektive podsegmentu Google Advertising, tak je Alphabet ve svých kvartálních výsledcích uvádí i zvlášť, protože se jedná o významné části celkového byznysu.
Mezi monetizační metriky, které společnost sleduje patří počet placených kliků a cena jednoho kliku ve vyhledávači Google, Gmailu, Google Maps či Google Play. Počet placených kliků meziročně v roce 2024 vzrostl o 5 % a cena jednoho kliku o 7 %. V Google Network sleduje změnu v počtu impresích a cenu jedné imprese. Počet impresí meziročně v roce 2024 klesl o 11 % a cena jedné imprese vzrostla o 10 %.
Některé náklady nejsou přiřaditelné k jednotlivým segmentům, proto je společnost uvádí jako Alphabet-level activities. Obsahují sdílené náklady na vývoj umělé inteligence a další. Patří sem například dceřiná společnost Google DeepMind, která vyvíjí AI model Gemini.
Postavení Alphabetu oproti konkurenci
Alphabet je dlouhodobě v monopolním postavení na poli vyhledávačů. V únoru 2025 dle údajů od serveru Statcounter.com byl podíl vyhledávače Google 90,15 %, druhý Bing měl pouze 3,95 %. Z tohoto důvodu je společnost často pod drobnohledem státních orgánů. Přispívá k tomu i mnohdy kontroverzní smlouva se společností Apple. Dle agentury Bloomberg, společnost platí Applu 36 % výnosů vyhledávače Google, který vygeneruje v prohlížeči Safari, výměnou za to, že Google je v tomto prohlížeči výchozí vyhledávač. Celková částka údajně přesáhla 20 mld. USD za rok 2022.
V prohlížečích je Google Chrome taktéž v dominantní pozici. Dle Statcounter.com v únoru 2025 tvořil podíl 66,29 % všech prohlížečů. Druhé Safari mělo podíl 18,01 %. Na jaře tohoto roku by mělo proběhnout soudní jednání ohledně monopolního postavení na trhu vyhledávání se společností Alphabet. V listopadu roku 2024 ministerstvo spravedlnosti Spojených států amerických navrhlo zásadní změny pro společnost. Ta hlavní změna je případný nucený prodej prohlížeče Chrome. Společnost je taktéž vyšetřována od Evropské komise z důvodu možného porušování nařízení o digitálních trzích (DMA) od března minulého roku. Jedno z vyšetřování se zaměřuje na to, zda společnost Google neupřednostňuje své vertikální vyhledávače Google Shopping, Google Flights a Google Hotels před konkurencí a zda ve výsledcích nediskriminuje služby třetích stran.
Google Cloud je třetí největší cloudová služba po Amazon Web Services (AWS) a Azure od Microsoftu. Ve 4Q 2024 dle dat od Statista.com byl podíl AWS 30 %, Azure 21 % a Google Cloud 12 %. Ve výsledcích za 4Q 2024 zaznamenal Google Cloud meziroční růst o 30 %, což byl však pokles růstu o 5 p. b. vůči 3Q 2024. Finanční ředitelka společnosti Anat Ashkenazi to v hovoru s investory odůvodnila větší poptávkou po AI produktech, než je dostupná kapacita. Proto taktéž společnost v roce 2025 očekává kapitálové výdaje ve výši 75 mld. USD.
Internetová video služba YouTube dle dat od DemandSage.com má 2,5 mld. měsíčních aktivních uživatelů. Pro porovnání Facebook, což je největší sociální síť na světě vyvíjená od Meta Platforms, má dle stejného zdroje 3,07 mld. měsíčních aktivních uživatelů.
Výnosy dle geografických segmentů
Alphabet rozděluje výnosy na USA a mezinárodní, kam patří regiony EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika), APAC (Asijský Pacifik) a ostatní Amerika (Kanada a Latinská Amerika).
Druhá část představení Alphabet
Druhou část článku naleznete pod odkazem zde. Naleznete zde kapitoly k hospodaření, akcionářské struktuře, dividendám, ocenění a pohledům analytiků.
Zdroj: Alphabet, Waymo, GFiber, Verily, Bloomberg, Reuters, CNBC, Markets Insider, Brittanica, Statcounter, Statista, DemandSage
Michal Bárta
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Nejnovější:
- Představení Alphabet: Technologický konglomerát, který už není jenom o vyhledávači Google (2. část)
- Představení Alphabet: Technologický konglomerát, který už není jenom o vyhledávači Google (1. část)
- Zvyšujeme cílovou cenu na akcie Colt CZ z 698 Kč na 791 Kč, potvrzujeme doporučení „Akumulovat"
- ČR: Kalendář výsledkové sezóny za 4Q 2024
- KARO Leather: Vydáváme novou analýzu na akcie s doporučením „Akumulovat“ a cílovou cenou 184 Kč
- Vydáváme novou analýzu na akcie Moneta Money Bank s cílovou cenou 129 Kč a doporučením „Redukovat“
- Evropa: Kalendář výsledkové sezóny za 4Q 2024
- Snižujeme doporučení na akcie Kofoly z „koupit“ na „držet“, cílovou cenu potvrzujeme na 410 Kč
- USA: Kalendář výsledkové sezóny za 4Q 2024