Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Bankovní služby > Bezpečnost

#SpoluProtiKyberhrozbám

Bezpečnost je v dnešní digitální době klíčovým aspektem našeho každodenního života. Každý den na nás číhají různé online hrozby, které mohou ohrozit naše finanční prostředky, osobní údaje a dokonce i naši identitu.

Chraňte svoje finance před nástrahami online podvodů. Naučte se společně s námi rozpoznat jednotlivé útoky a způsoby, kterými se podvodníci od vás snaží vylákat citlivé údaje.

Máte podezření, že jste se stali obětí podvodu? Ihned nás kontaktujte.

  • Pro bezpečné přihlášení do Internetbankingu zadejte napřímo adresu ib.fio.cz do adresního řádku prohlížeče.

Aktuálně

Portál Identity občana, který umožňuje vyřizovat státní agendu jednoduše a pohodlně online s Fio bankovní identitou, přechází ze současné domény identitaobcana.cz na novou: identita.gov.cz. Nová jednotná doména má zajistit nejen lepší orientaci v online světě státní správy, ale i zvýšení kybernetické bezpečnosti.

Linka pro hlášení zneužití účtu:
+420 224 346 392


Phishing

Phishing je typ kybernetického útoku, pomocí kterého se útočník snaží získat citlivé údaje jako jsou hesla, číslo platební karty či přístup do Internetbankingu/Smartbankingu. Phishingové útoky se nejčastěji vyskytují v e-mailech, ve zprávách na sociálních sítích, ale mohou se objevit i v jiných formách.

Útočníci se mohou například vydávat za důvěryhodné osoby nebo organizace. Zapamatujte si, že Fio banka od svých klientů takové údaje nikdy nevyžaduje a v případě podobných situací na nic neklikejte, zprávu vymažte a kontaktuje nás.

Máte podezření, že jste se stali obětí podvodu? Ihned nás kontaktujte.

Novinkou je tzv. pasivní phishing, který aktivně klienta nekontaktuje. Útočník vytvoří podvodnou stránku a čeká, kdo se nachytá. Nejčastěji jde o umístění reklam ve vyhledávačích, například Google/Seznam.

Phishingové e-maily

Phishingové e-maily jsou podvodné zprávy, jejichž hlavním cílem je získat citlivé údaje – zpravidla přihlašovací údaje do bankovnictví. Útočníci se vydávají za zástupce banky, nejčastěji pod záminkou přesvědčit vás, že je potřebné aktualizovat bankovní nebo osobní údaje. V e-mailu se dozvíte o tzv. omezení přístupu k vašemu bankovnímu účtu. Zpráva ale obsahuje odkazy na falešné webové stránky, které sice vypadají jako oficiální stránky banky, ve skutečnosti je vytvořili útočníci za účelem vylákat přístup do vašeho internetového bankovnictví.  

Phishing na sociálních sítích

Phishingový útok prostřednictvím sociálních sítí je podobný e-mailovému útoku. Útočníci nejčastěji proniknou do profilu oběti a skrz tento profil začnou posílat zprávy s falešným odkazem dalším přátelům. Skrz takový odkaz si můžete do svého mobilu nainstalovat neznámou aplikaci, která se v telefonu skryje, ale v pozadí aktivně pracuje a pozoruje vaši aktivitu. Cílem je získat od oběti přístup do internetového či mobilního bankovnictví.

Stejnou snahu útočníci vyvíjejí i na Facebook Marketplace po uveřejnění vašeho inzerátu, kde posílají odkazy na falešné stránky dopravního přepravce. Další nástrahou může být reklama odkazující na výhodné investice, zpravidla podporovaná zneužitím tváře známé osobnosti. Toto je jen pár z možných útoků, které na vás číhají na sociálních sítích.

Zapamatujte si, že současné phishingové útoky jsou primárně založené na nepozornosti a bez vaší spolupráce by neměly šanci na úspěch.

Jak se před phishingovým útokem chránit?

  1. Pro bezpečné přihlášení do Internetbankingu zadejte napřímo adresu ib.fio.cz do adresního řádku prohlížeče.
  2. Buďte obezřetní při otevírání e-mailů. Jestliže dostanete e-mail od neznámého odesílatele, nebo e-mail, který se zdá byť podezřelý a vydává se za e-mail od Fio banky, neotevírejte ho. Zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, abyste se ujistili, že jde o tu správnou adresu. Buďte opatrní na e-mailové adresy, které sice vypadají podobně, ale najdete tam malé rozdíly, jako například namísto "@fio.cz" bude "@fio.com" nebo „@fio-cz.com“. Toto může byť první indicie k rozpoznání phishingového útoku.
  3. Neposkytujte citlivé informace. Nikdy neposkytujte citlivé informace přes e-mail nebo webové stránky. Požaduje od vás někdo osobní údaje, jako heslo do internetového bankovnictví nebo číslo platební karty? Kontaktujte nás.
  4. Kontrolujte jazyk a gramatiku. E-maily phishingových útočníků často obsahují gramatické a jazykové chyby, které by se neměly objevit ve zprávě od důvěryhodné organizace. Pokud se vám zdá, že e-mail obsahuje množství chyb, je to další ze znaků, že se může jednat o phishingový e-mail.
  5. Buďte opatrní při stahování souborů. Odkazy a přílohy v e-mailech či ve zprávách na sociálních sítích mohou útočníci použít na zamaskování virů a jiného škodlivého softwaru. Jestliže máte pocit, že soubor je podezřelý (např. má podivný název nebo neznámou koncovku), neotevírejte ho. Vždy zkontrolujte soubory na přítomnost škodlivého softwaru pomocí antivirového programu.





e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,5400325,90197
USD23,5422224,84878
GBP29,5748231,21618
CHF26,1274827,57752
PLN5,744396,06321

Kompletní informace zde