Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > O nás > Média > Aktuality > Nenechte se nachytat internetovými podvodníky

Nenechte se nachytat internetovými podvodníky

1.2.2022 08:45

Varujeme před podvodnými SMS, e-maily i telefonáty

V posledních dnech se objevilo několik různých phishingových útoků, které se snaží získat vaše citlivé údaje nebo s vaší pomocí aktivovat mobilní aplikaci Smartbanking, ze které by vám podvodník následně odcizil peníze. Níže vám ukážeme útoky, které proběhly (a stále probíhají) v posledních dnech:

SMS

Zpráva, která přichází od odesílatele jako jiné obecné info zprávy (z e-shopů, aplikací), se tváří jakože vás chce ochránit před podvodnou činností a přitom sama odkazuje na web, který z vás chce vylákat citlivé údaje. Případně může SMS hlásit, že účet byl deaktivován.

Další možné domény, na které SMS odkazuje jsou "ib-fio-pomoc.info", "fio-zabezpeceni.info", "ib-fio-cz.com", "ib-fio-alert.info", "ib-fio-suspendovany. info", "lb-fio-blokiran-odjemalec.info", "ib-fio-deaktivace.info" .

Objevuje se i zpráva s textem:

lb.fio: Pozastavili jsme vas ucet. Prihlaste se prosim zde https://lb-fio-blokiran-odjemalec.info Nebo bude ucet uzavren se vsemi dostupnymi prostredky na nem.

E-mail

Podvodné e-maily zase upozorňují na zablokovanou platební kartu, k jejimuž odblokování je potřeba kliknout na odkaz, který vás přesměruje na stránku pro zadání přihlašovacích údajů a následně vyžaduje i autorizaci SMSkou. Cílem útočníků je pomocí těchto údajů aktivovat aplikaci Smartbanking, ze které by mohli zadat příkaz k platbě a tím Vás připravit o peníze.

Telefon

Podvodný telefonát nám detailně popsala naše klientka, autentický zápis si můžete přečíst níže:

Nejprve mi volal člověk z tel čílsa 224 346 800 jako pracovník Fio banky, že jsem si podala žádala žádost o úvěr a chce ji se mnou projít. Následně jsme se dostali k tomu, že jsem to nebyla já, ale někdo jiný, s jiným telefoním číslem a že je připojený k mému účtu z telefonu Iphone a není možné jej odpojit.(což mi později přišloo divné, protože to jde z internetového bankovnictví). Poté mne kvůli narušení bezpečnosti přepojil na jakousi bezpečnostní službu, která má pod sebou čsob, fio banku a ještě další 2 banky. Ten mi začal vysvětlovat že mi musejí zablokovat účty a peníze je nutné převést na jakousi ekartu, což je u fio banky prý novinky. Jakmile se peníze převedou budou mi účty aktivovány zpět nebo snad údělány nové (úplně jsem to nechápala a přišlo mi to mírně zvrácený postup). Bohužel tím jak jsem byla vystrašená, že mi někdo zneužil účet, jsem souhlasila s postupem. Poté mi bylo sděleno, že je nutné dostat se k nejbližšímu bankomatu fio (což mi hned pán řekl, že nejbližší mám v OC forum Ústí nad Labem). A za jak dlouho se tam mohu dostat. Poté jsme se dohodli, že až tam dorazím (cca za 20 minut), tak mi zavolá a provedeme transakci. Poté mi ještě sdělil, že mne bude kontaktovat policie z Prahy. Ještě mi poslal kontak na whatsUp abych ho kontaktovala až budu u bankomatu. tel číslo je 723 677 697 a pá se podepsal jako Pokorný.
Po počátečním sděšení mi to nedalo a zamířila jsem nejprve na ústeckou pobočku Fio Banky. Než jsem dorazila na pobočku, ještě mi volal člověk z telefonního čísla, které se mi v telefonu objevilo jako Krajské ředitelství Policie Hl. M. Prahy, číslo +420 974 821 111. Pána jsem poprosila, zda mi může zavolat za 15 minut, jelikož jsem chtěla nejprve vše potvrdit nebo vyvrátit na pobočce.
Na pobočce mi vaši pracovníci potvrdili, že je to všechno podvod. A utvrdili mne v tom, že Fio banka žádnou ekartu nemá. Změnili jsme heslo k bankovním účtům a vše jsme si vysvětlili.
Poté mi ještě volal "policista", který mi tvrdil, že dostal spis, ve kterém figuruji jako podvedená a se zneužitím účtu. Poté mi zopakoval obecné údaje, které měl pravděpodobně od svých "spolupracovníků". O tom, že jsem již byla na pobočce jsem se nezmínila. Domluvili jsme se, že zavolá za 2 hodiny, pro doplnění výpovědi.
Za cca 2 minuty mi volal "pracovník" fio banky (z čísla 224 346 777) abychom dokončili tu "nešťastnou událost". Chvilku jsem ho nechala mluvit a poté jsem mu oznámila, že jsem právě byla na pobočce a o žádném zneužití neví, o připojeném telefonu také ne a ekartu rozhodně fio banka nemá. okamžitě zavěsil.
Bylo to pro mne velmi stresující, proto jsem nejprve podlehla tomu, že můj účet a moje údaje byly zneužity. To asi nějaké byly, ale mám je bohužel veřejně na svém eshopu. (ty základní a nutné podle zákona). Pak se mi vše rozleželo a raději si vše ověřila na pobočce a částečně přes internet.
Počítám, že nejsem jediná, ale přijde mi správné vám toto nahlásit.
(bohužel nejvíce mne znejistěl telefon, který se tváří jako policie)


  • Určitě doporučujeme připomenout si bezpečnostní zásady, o kterých také pravidelně informujeme i zprávou do Internetbankingu a Smartbankingu.


Fio banka, a.s.
Prohlášení


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,6747926,04421
USD23,4259424,72606
GBP29,6069331,25007
CHF26,5147327,98627
PLN5,680175,99543

Kompletní informace zde