Německá burza uvítá evropského vzdělávacího šampiona Babbel
Německá společnost Babbel, která podniká v edTech oblasti jazykového vzdělání, oznámila záměr vstoupit na burzu. S potenciální miliardovou kapitalizací se nejedná o největší společnost na burze, její IPO je ovšem zajímavé z hlediska rychle rostoucího odvětví edTech a konkurenčního postavení vůči dynamicky rostoucí platformě Duolingo.
Parametry emise
Hlavními upisovateli emise budou dle prospektu banky BNP Paribas a Morgan Stanley, dále Citi a Berenberg. Během úpisu akcií směřuje společnost k výběru 180 mil. EUR.
Berlínská společnost hodlá při příležitosti vstupu na burzu emitovat 7,3 mil. nových akcií, dodatečné 4 mil. akcií prodají stávající investoři. Dle prospektu, který společnost zveřejnila minulý týden budou akcie upisovány v rozmezí 24-28 EUR.
Pokud by se společnosti podařilo akcie upsat na horní cenové hranici, dosáhla by společnost tržní kapitalizace 1,27 mld. EUR.
Parametry úpisu akcií Babbel (BABL) | ||||
---|---|---|---|---|
Upisovací období | Cenové rozmezí | Počet nabízených akcií** | Upisovací cena* | Zahájení obchodování |
- | €24-€28 | 7,3 mil. | - | - |
*Upisovací cena se stanoví na konci upisovacího období
**Počet nově emitovaných akcií
Dle emisního prospektu obdrží společnost Babbel předpřipravený ticker BABL, s titulem se bude obchodovat na frankfurtské burze. Další podrobnosti pro vás budeme nadále sledovat.
O společnosti
Společnost Babbel byla jako první poskytovatel jazykového online vzdělání založena v roce 2007 v Berlíně, od té doby se stala největším prodejcem služeb v uvedené kategorii. Dnes společnost nabízí ucelený ekosystém nabídky světových jazyků v podobě samo-vzdělávacích lekcí, přístupu k online konzultacím a podcastům pro korporátní zákazníky a soukromé nadšence.
Aplikace umožňuje přístup ke vzdělání 15 světových jazyků s více jak 13 tis. hodinami vzdělávacího obsahu.
Na poli evropského trhu se s větší než 80% povědomím o značce jedná o nejrozšířenější vzdělávací aplikaci. S 64% povědomím o značce na americkém trhu jde o silně etablovanou společnost s potenciálem k růstu.
Geografické rozdělení trhu s jazykovým vzděláním (zdroj: prospekt Babbel)
Ve svém prospektu společnost uvedla, že trh jazykového vzdělání je rozdělen ve výše uvedených poměrech. Na trhu západní Evropy, který tvoří 8 % světového trhu, je Babbel dle vlastních slov "vzdělávací šampion" s jasně vymezenou pozicí jedničky.
Amerika (Spojené státy, Kanada a Latinská Amerika) dohromady tvoří 20 % celého trhu s jazykovým vzděláním. Zde však Babbel drží druhé místo, avšak vidí prostor pro pokračující růst.
Na zbylých trzích (RoW) a v Číně Babbel nepůsobí, což představuje příležitost pro dodatečnou výnosnost.
Finanční pozadí
Kapitál, který společnost prostřednictvím emise získá, chce použít na rozvoj svého podnikání, které zaznamenalo nemalý rozkvet pramenící z pandemické situace. Pouze v první polovině roku 2021 vzrostly výnosy společnosti o 18 % na 83 mil. EUR.
I přes meziroční růst výnosů a 11% pokles prodejních nákladů společnost prohloubila ztrátu před úroky a zdaněním o téměř 50 % na 29,6 mil. EUR. Významným faktorem, který zapříčinil zvýšení ztráty, je položka odměňování ve formě akcií, která při 10,5 mil. EUR vysvětluje podstatnou většinu zvýšených nákladů.
Konkurence jménem Duolingo
Není to dávno, co na americký trh vstoupila společnost se stejnou vizí – Duolingo. Poměrně nenápadná společnost s maskotem zelené sovy za dobu svého působení na burze dosáhla více jak 78% růst tržní kapitalizace na téměř 7 mld. USD.
Nyní se budou muset obě společnosti utkat o tržní podíl na poli vzdělávání, který je již tak značně rozčleněn. Světové zpravodajské agentury se však shodují, že souboj o majoritní podíl na tomto trhu proběhne právě mezi společnostmi Duolingo a Babbel.
Vývoj akcií Duolingo od červencového vstupu na burzu (zdroj: Bloomberg)
Agentura Reuters nepřímo uvedla, že ve výhodnější pozici je pro svou podnikovou strategii právě Duolingo - "V porovnání s americkou variantou jazykové aplikace se zdá být Babbel lacinější," uvedl Reuters na svém portálu. Oproti zámořskému konkurentovi totiž Babbel neposkytuje vzdělání zdarma, což společnosti znemožňuje postavit se výzvě konverze bezplatných členství na členství placená. Vyplývaje z čísel se zdá být strategie Duolingo úspěšná, neboť reportuje dvojnásobnou míru růstu nežli evropský Babbel.
Z hlediska nabízeného obsahu obou společností lze pohlédnout na služby obou firem jako na substituty, které se v konečném výsledku liší ve svém uživatelském prostředí a struktuře vzdělávacího plánu. Na druhou stranu, při zohlednění vize společnosti zelené sovy a pohledu na nabídku pracovních míst lze očekávat velkou expanzi za hranice jazykového vzdělání, což ostatně společnost na konferenci Duocon 2021 sama oznámila. Babbel naopak těží ze své orientace na business a korporátní klienty, jimž poskytuje odpovídající jazykovou průpravu a online vzdělávací konzultace.
Představení společnosti Duolingo a databáze souvisejících článků: Vzdělávací jazyková platforma Duolingo míří na burzu
Dění okolo společnosti a jejího vstupu na burzu pro vás pravidelně sledujeme.
Zdroje: Bloomberg, Babbel, Reuters, CNBC, Duolingo, DGAP
Martin Singer
Fio banka, a.s.
Prohlášení
Nejnovější:
- ČEZ: Komerční banka snižuje cílovou cenu z 1034 Kč na 923 Kč s novým doporučením „Držet“
- Footshop zveřejnil výsledky za 3Q, společnost opět navyšuje výhled na rok 2024
- Vývoj cen komodit: Zemní plyn (-2,37 %), ropa (-1,43 %)
- Vývoj měnových párů: GBP/CZK 30,26
- Německé akcie v úvodu klesají
- Pražská burza v úvodu blízko nuly
- Asijské akcie uzavřely týden ve smíšených číslech, maloobchodní tržby v Číně rostly nad očekávání
- Akciový výhled
- Evropské futures kontrakty indikují otevření v červených číslech
- Komerční banka: Citi zvýšila cílovou cenu akcií na 834 Kč se stávajícím doporučením "neutral"