Česky | English
Infomail: fio@fio.cz

Úvod > Zpravodajství > Daimler vyčlení jednotku nákladních vozů Daimler Truck, obchodovat se začne již v pátek

Daimler vyčlení jednotku nákladních vozů Daimler Truck, obchodovat se začne již v pátek

6.12.2021 18:36, DAI*, BAADAI, DTG

Automobilová skupina Daimler má již tento pátek vyčlenit divizi nákladních automobilů Daimler Truck, která se bude následně samostatně obchodovat na frankfurtské burze s tickerem DTG.

Parametry transakce odštěpení

Hlavním partnerem pro realizaci odštěpení podniku je dle prospektu Citigroup. S administrativou a finančním poradenstvím dále pomáhá BNP Paribas, Goldman Sachs Bank Europe SE, Berenberg, BofA Securities a Landesbank Baden-Württemberg. Nezávislý audit podniku provedla společnost KPMG.

Společnost se sídlem v německém Stuttgartu hodlá při odštěpení podniku vydat 822,9 mil. nových akcií.

Parametry transakce odštěpení akcií Daimler Truck (DTG)
Stanovená cena*Počet nově vydaných akciíRozhodný den pro odštěpeníZahájení obchodování
28 EUR 822,9 mil. 9. prosince 10. prosince

 *Aktualizováno po vyčlenění

Prospekt společnosti, který byl zveřejněn k 26. listopadu, schválila ke stejnému dni německá dohledová autorita BaFin. Akcie společnosti se budou obchodovat pod symbolem DTG na frankfurtské burze. Mezinárodní identifikační číslo cenného papíru (ISIN) je DE000DTR0CK8.

Vznik nově obchodované emise Daimler Truck nabývá charakteru odštěpení, kdy nové akcie budou přiřazeny stávajícím akcionářům mateřské skupiny Daimler. Z této skutečnosti vyplývá, že společnost své akcie nenabídne na veřejném trhu, a proto se nejedná o první veřejnou nabídku neboli IPO.

O společnosti

Daimler Truck je podle průzkumu IHS jedním z největších světových výrobců středně těžkých a těžkých nákladních automobilů podle počtu prodaných vozů. Skupina provozuje celosvětovou síť, v níž vyrábí nákladní automobily a autobusy značek Mercedes-Benz, Freighliner, Western Star, FUSO, BharatBenz Setra a Thomas Built Buses.

K 30. září 2021 disponovala skupina více jak 40 výrobními zařízeními v Severní Americe, členských státech Evropské unie spolu s Velkou Británií, Švýcarskem, Norskem, Asií a Latinskou Amerikou.

Na většině uvedených trzích dosahuje výrobce nákladních vozů vedoucího tržního postavení. Na čínském trhu skupina navíc vlastní 50% podíl ve společnosti Beijing Foton Daimler Automotive.

Produktové portfolio společnosti

Sortiment nákladních automobilů skupiny zahrnuje lehké, střední a těžké nákladní automobily pro dálkovou dopravu, distribuci a přepravu na staveništích, dále speciální vozidla, která se používají zejména v komunální sféře, a motory průmyslového využití.

Produktová škála autobusové divize zahrnuje městské a meziměstské autobusy, zájezdové autobusy a autobusové podvozky.

Prodeje nákladních vozů představují hlavní zdroj výnosů skupiny, a mají tak největší váhu na jejích konsolidovaných výnosech.

Vývoj vyrobených a prodaných vozů divize Daimler Truck od roku 2010 (zdroj: Bloomberg, Daimler, vlastní zpracování)

V loňském roce prodeje nákladních vozů společnosti v důsledku světové pandemie meziročně poklesly o 26,6 % na 358,35 tis. vozů. Přibližně stejnou měrou klesl také objem výroby. Za uplynulé tři kvartály v roce 2021 prodala divize Daimler Truck 311,4 tis. vozů a vyrobila 317,3 tis. vozů.

Mimo prodej vozů a souvisejících komponent se skupina pod záštitou Daimler Truck Financial Services orientuje také na finanční služby, kterými má podpořit financování nákupu a využití svých nákladních vozů a autobusů. Značný podíl na výnosech mají také poprodejní služby, které se vztahují na udržování péče o zákazníka. Tyto služby obecně přinášejí podstatně vyšší marži než prodej vlastních vozů, uvedl Daimler ve svém prospektu.

Segmentace

Aktivity podniku jsou rozčleněny do pěti samostatných jednotek, kterými jsou Mercedes-Benz, Truck North America, Trucks Asia, Daimler Buses, které dohromady spadají do divize automobilů, a Financial Services.

Segmenty automobilové divize vyrábí a následně prodávají nákladní vozy, autobusy, motory a s nimi spojené služby.

Vlastnická struktura po odštěpení divize

V současnosti je jediným vlastníkem společnosti mateřská Daimler Group. Po 9. prosinci, který je dle prospektu rozhodným dnem pro rozdělení, bude skupina Daimler vlastnit 35% podíl akcií, přičemž 28,43 % bude držet přímo a 6,57 % prostřednictvím manažerské společnosti pro správu nemovitostí.

Zbylé akcie, které dohromady představují 65% podíl, budou drženy akcionáři stávajícího vlastníka Daimler Group. Rozdělení nově vydaných akcií jednotlivým akcionářům bude záviset na drženém podílu akcií mateřské společnosti Daimler Group k rozhodnému dni pro rozdělení, tedy k 9. prosinci.

Akcie Daimler Truck budou rozděleny mezi stávající akcionáře společnosti Daimler v poměru, v jakém drží její akcie. Z charakteru vzniku této emise je zřejmé, že se nejedná o prvotní veřejnou nabídku (IPO), ale přeměnu společnosti formou odštěpení podniku.

Finanční pozadí divize

Za uplynulých devět měsíců k 30. září společnost reportovala 12,9% zvýšení celkových výnosů na 28,4 mld. EUR. Zisk EBIT činil na konci září 2,94 mld. EUR a čistý zisk pak 2,26 mld. EUR, když ve stejném období roku 2020 utrpěla společnost ztrátu na úrovni EBIT 53 mil. EUR, respektive čistou ztrátu 499 mil. EUR.

Provozní cashflow za poslední tři kvartály v letošním roce dosáhlo 1,27 mld. EUR, což je oproti stejnému období vůči roku 2020 poloviční hodnota.

Graf zobrazuje vývoj roční míry růstu výnosů (levá osa) a provozní marže divize Daimler Truck (pravá osa) (zdroj: Bloomberg, Daimler, vlastní zpracování)

V roce 2020 činila provozní marže divize nákladních vozů 1,5 % z důvodu 80% poklesu hrubého provozního zisku EBIT na 525 mil. EUR. Očištěná provozní marže by při čistém zisku EBIT 678 mil. EUR činila 1,95 %.

Daimler Truck jako jednička na vysoce konkurenčním evropském trhu

Evropský trh s nákladními automobily a autobusy, respektive elektromobily a elektrobusy, je velmi konkurenční a podle samotné společnosti může být intenzita konkurence v průběhu let ještě vyšší.

Mezi hlavní konkurenty řadí Daimler skandinávského výrobce nákladních vozů Volvo a německý Traton, který je samostatnou divizí nákladních automobilů koncernu Volkswagen.

V listopadu minulého roku jsme informovali o spolupráci společností Daimler Truck a Volvo, která vznikla za účelem vývoje a výroby vodíkových palivových článků. Přestože společnosti uzavřely partnerství v rámci dosažení společného cíle, vzájemný vztah je stále silně konkurenční a obě společnosti usilují o vlastní tržní podíl.

Konkurenci evropských výrobců co do počtu prodaných nákladních vozů a výnosů z jejich prodeje výstižně představuje následující graf.

Graf zobrazuje tržní podíl hlavních evropských konkurentů podle počtu prodaných vozů a výnosů z prodeje nákladních vozů (zdroj: Bloomberg, Daimler, vlastní zpracování)

S odkazem na data z roku 2020 byl největším evropským dodavatelem nákladních vozů právě Daimler, když z vybraných konkurentů dodal téměř každý druhý vůz. Navzdory téměř polovičnímu podílu z hlediska prodaných vozů ovšem jeho tržní podíl dle výnosů zaostává o 3procentní body, což se projevuje ve zvýhodněné pozici Tratonu od Volkswagenu pro relativně vyšší výnosy z prodaných vozů. Tržní pozice skupiny Volvo je dle výnosů a prodaných vozů víceméně vyrovnaná.

Společnost naznačila 40% výplatní dividendový poměr

Ve svém prospektu společnost uvedla, že plánuje vyplácet podíl na zisku ve formě dividendy na roční bázi, a to ve výši přibližně 40 % z čistého zisku náležícího akcionářům. Zároveň ale brzy samostatná společnost připomněla, že rozhodování o výplatě dividendy bude záviset na rozhodnutí valné hromady.


Martin Singer
Fio banka, a.s.
Prohlášení


e-Broker

Přihlásit se | Založit demo

Internetbanking

Přihlásit se | Založit demo

Smartbanking

Stáhnout | Jak aktivovat

Pobočky a bankomaty

Mapa ČR
Facebook Twitter YouTube
Twitter LinkedIn

Devizové kurzy

NákupProdej
EUR24,6913326,06167
USD22,7404624,00254
GBP29,5772531,21875
CHF26,2335327,68947
PLN5,675265,99024

Kompletní informace zde